Skip to content
ddjjjjjdjdj

Wandelingen Seiseralm Winter:

Puflatsch: dat is de berg waar Eurotel/condominium Schlern op ligt. Gebouw uit en omhoog, je kan dan al direct bij de Dibaita (voormalig Hutte van de Alpen Verrein Schlern) stoppen voor de eerste cappuccino als je wilt, ligt 100 meter boven Eurotel, 15 minuten klimmen, vrij fors. Daarna wordt het rustiger, je kan dan naar het bergstation van de Puflatschlift, vandaar kan je of rechtstreeks naar de Arnika Hütte (aanrader, mits open) of via een omweg, te weten het schitterende uitzichtpunt met kruis boven Puffels en Ortisei (na Bergstation min of meer rechtuit, en dus niet links naar Arnika Hütte). Van het kruis kan je via Hexenstuhl (heksen vliegen daar in schemertijd) ook naar Arnika Hütte lopen. Allemaal even heerlijk en niet zwaar als je eenmaal voorbij de 1e  Dibaita (AVS Hütte) bent.
Monte Piz: ligt aan onze kant van hoofdweg op de Alm, iets lager, je loopt via dorp en dan via pad dat evenwijdig is aan de hoofdweg richting Steger Dellai, maar daar ga je niet heen, vlak voor Steger Dellai is het het leukste even links te gaan via een houten boerderijtje, vandaar weer evenwijdig met hoofdweg, dan bij kruising met langlauf route, oversteken, 20 m naar rechts dan links naar beneden pad naar Monte Piz.
2a: leuk alternatief is bij Puflatschlift het pad onder langs de Puflatsch te nemen (links van hekje) en zo rechtstreeks naar Monte Piz te lopen, daar loop je alleen!
Sanon Hütte: Ligt op zelfde hoogte als Eurotel. Tot Langlaufroute zie beschrijving voor Monte Piz. Langlaufroute een eindje volgen of rechtstreeks naar hoofdweg gaan en hoofdweg linksaf nemen tot richtingbordje met Sanon erop komt (links van hoofdweg).
Molignon/Mahlknecht Hütte: zie kaart, onder langs Goldknopf. Bij Molignon kan je gratis slee lenen, is absoluut feest om met slee naar beneden te gaan tot Tirler, daar lopen naar bus bij Saltria of als je het op je heupen hebt terug lopen via Saltria.
Zallinger Hütte: Zeer pittoresk. Met bus naar Saltria en daar naar boven lopen, hetzij via Williamshütte, dat is wat pittiger, je loopt dan links van de piste de berg op, hetzij via wandelpad langs Tirler. Zallinger is een must, er zijn sleetjes te huur, maar teruglopen is ook heerlijk.
Spitzbühl: Dit is de eerste lift als van het Almgebied (komend vanuit Kastelruth) vanuit Eurotel dus eerst naar beneden, weg over naar bodem Spitzbuhl, vrij pittige wandeling naar boven, vanaf Spitzbühl is het erg leuk een wandeling "bovenlangs" over de Alm te maken naar Panorama Paradiso etc.
Saltria: Een schitterende wandeling is ook aan de overkant van de hoofdweg het wandelpad te zoeken naar Saltria. Is niet altijd even goed aangeven, maar je loopt via Romerschwaige (boerderij met karakteristiek torentje niet ver van hotel Ritsch) naar beneden naar het startpunt van een vrij grote lift (deel 1 van verbinding naar  Goldknopf). Erg leuk, je komt hier nauwelijks iemand tegen en verdwalen kan niet (tenzij er mist is).
Kabelbaan naar Ortisei: Via Sonne (in de buurt van Sanon) kan je pad naar boven lopen naar eindpunt kabelbaan uit Ortisei.

Wandelingen 's Zomers: je kan dan  alle winterwandelingen doen en nog onbeperkt veel andere. Laaggelegen wandelingen zijn lieflijk en rustiger, hoog en laag is allebei verrukkelijk. Een greep:

Hüttes achter hotel Panorama/Laurin verdienen een dagtocht. GroslineSchwaige, Sattner etc. liggen subliem in dit rustigere deel van de Alm.
Lieflijk: Bijv. het wandelen van begin van Alm bij hotel Frommer naar beneden.
Boven Volser Weihe, een bergmeertje met lekker, vrij warm water. Je moet dan met de auto richting Vols en bordje volgen Volser Weihe. Subliem, Tierser Alm etc. (zie kaart) Afsissen in Volser Weihe na de wandeling.
Aan de overkant van de Alm zijn onbeperkte mogelijkheden. Het beklimmen van de Plattkofel is aan te raden, valt nl. erg mee en ziet er achteraf zeer indrukwekkend uit. Je moet dan eerst met lift naar Williamshütte (eerst met bus naar Saltria). Stukje van Williamshütte naar Plattkofelhütte (onderaan de berg) is het steilste stukje van de Alm! Je kan na afloop beklimming ook boven blijven, er zijn diverse hüttes waar je in zgn. Lager voor weinig geld kan slapen (Schlernhütte bijv. ) is spectaculair en sfeervol, maar ja geen bad en zo.
Puflatsch omhoog, dan naar uitkijkpunt 5 minuten lopen voorbij bergstation van de lift (er is daar een kruis, je ziet hele Grödendal liggen) daar kan je vrij steil doch zeer goed te doen afdalen richting Pufels, beneden rechts ga je richting Monte Piz (is nog fiks omhoog) en dan ben je weer op de Alm, beneden links kan je helemaal naar Kastelruth lopen, daar bus nemen. Uiteraard kan je ook naar Pufels en Ortisei en dan met bus weer terug.
Als je korte wandeling ambieert, ga je bij kruis niet naar beneden, blijf je op Puflatsch, je houdt de afgrond aan je rechterhand en komt via Hexenstuhl (ze vliegen als het schemert) bij de Arnika Hütte. Arnika Hütte is een verrukking. Vanaf Arnika kan je terug naar Eurotel via uitkijkpunt waar je Kastelruth ziet liggen, eventueel nog een laatste cappuccino even verder bij de vroegere AVS Hütte (Dibaita) halen, allemaal schitterend. Bij uitkijkpunt kan je als je teveel energie hebt ook naar beneden afdalen naar Kastelruth, is enig, maar vrij lang.
Fors is over de bergketen achter Goldknopf van Tierser Alp naar Schlernhaus.
Wij hebben ook wel eens het rondje gemaakt rond Langkofel en Plattkofel, is goed te doen, wel een dagtaak. Uiteraard eerst de bus naar Saltria.
De tocht tussen Plattkofel en Langkofel hebben we in 2000 voor het eerst gemaakt. Weet nu dus dat ik dat in voldoende mate "trittsicher" ben. Niet moeilijk en wel spectaculair, ook pittig gezien de duur vooral.
Vanuit Tiers kan je naar de Grasleitenhütte lopen, pittige doch prachtig.Er staan daar unieke orchideeën. Om in Tiers te komen zit je wel 40 min. in auto.
Onze zwaarste tocht: Via Goldknopf naarTierseralp dan rondje naar Grasleiternhütte en via Bärenloch terug naar Tierseralp (dit rondje is al 3,5 uur) en naar huis. Oef. Afdaling van Tierser Alm naar Grasleiternhütte vond ik heel moeizaam, steil en losse kiezels. Volgende keer heb ik stokken bij me. Bärenloch beloont alles.
Van Schlernhütte een keer via route 3 naar Vols afgedaald, dat was te eenzaam, (0 tegenliggers) te steil en te smal, niet doen dus, neem route 1 , die is ook schitterend, wel heel erg lang. Naar Vols 4,5 uur vanaf boven. Daar bus nemen en in Seis met lift naar huis.
We hebben een paar keer de zgn. Geologen Steig gelopen, rechts van Laurin Hutte de Alm over, dan beneden rechtsaf richting Bad Ratzes, ruim voor Bad Ratzes stroom oversteken en naar Schlern Boedele Hutte, daarna verder door richting Seiseralm. Zalige wandeling van 5 uur totaal.