Seiseralm appartementen
Winterwandelingen

Wandelingen Seiseralm Winter: Zie kaart (links in kast 104).

1. Puflatsch: dat is de berg waar Eurotel op ligt. Gebouw uit en omhoog, je kan dan al direct bij de Puflatschhütte (voormalig van de Alpen Verrein Schlern) stoppen voor de eerste cappuccino als je wilt, ligt 100 meter boven Eurotel, 13 minuten klimmen, vrij fors. Daarna wordt het rustiger, je kan dan naar het bergstation van de Puflatschlift, vandaar kan je of rechtstreeks naar de Arnika Hütte (aanrader, ‘s winters tegenwoordig niet open) of via een omweg, te weten het schitterende uitzichtpunt met kruis boven Puffels en Ortisei (na Bergstation min of meer rechtuit, en dus niet links naar Arnika Hütte). Van het kruis kan je via Hexenstuhl ook naar Arnika Hütte lopen. Allemaal even heerlijk en niet zwaar als je eenmaal voorbij de 1e AVS Hütte bent.
  2. Monte Piz: ligt aan onze kant van hoofdweg, iets lager, je loopt via dorp en dan via pad dat evenwijdig is aan de hoofdweg richting Steger Dellai, maar daar ga je niet heen, vlak voor Steger Dellai is het het leukste even links te gaan via een houten boerderijtje, vandaar weer evenwijdig met hoofdweg, dan bij kruising met langlauf route, oversteken, 20 m naar rechts dan links naar beneden pad naar Monte Piz.
  3. 2a: leuk alternatief is bij Puflatschlift het pad onder langs de Puflatsch te nemen (links van hekje) en zo rechtstreeks naar Monte Piz te lopen, daar loop je alleen!
  4. Sanon Hütte: Ligt op zelfde hoogte als Eurotel.Tot Langlaufroute zie beschrijving voor Monte Piz. Langlaufroute een eindje volgen of rechtstreeks naar hoofdweg gaan en hoofdweg linksaf nemen tot richtingbordje met Sanon erop komt (links van hoofdweg).
  5. Molignon/Mahlknecht Hütte: zie kaart, onder langs Goldknopf. Bij Molignon kan je gratis slee lenen, is absoluut feest om met slee naar beneden te gaan tot Tirler, daar lopen naar bus bij Saltria of als je het op je heupen hebt terug lopen via Saltria.
  6. Zallinger Hütte: Zeer pittoresk. Met bus naar Saltria en daar naar boven lopen, hetzij via Williamshütte, dat is wat pittiger, je loopt dan links van de piste de berg op, hetzij via wandelpad langs Tirler. Zallinger is een must, er zijn sleetjes te huur voor 5 Euro geloof ik, maar teruglopen is ook heerlijk.
  7. Spitzbühl: Dit is de eerste lift als van het Almgebied (komend vanuit Kastelruth) vanuit Eurotel dus eerst naar beneden, weg over naar bodem Spitzbuhl, vrij pittige wandeling naar boven, vanaf Spitzbühl is het erg leuk een wandeling ?bovenlangs? over de Alm te maken naar Panorama Paradiso etc.
  8. Saltria: Een schitterende wandeling is ook aan de overkant van de hoofdweg het wandelpad te zoeken naar Saltria. Is niet altijd even goed aangeven, maar je loopt via Romerschwaige (boerderij met karakteristiek torentje niet ver van hotel Ritsch) naar beneden naar de bodem van de enige sleepjesliften die er nog op de Alm zijn. Erg leuk, je komt hier nauwelijks iemand tegen en verdwalen kan niet (tenzij er mist is).
  9. Kabelbaan naar Ortisei: Via Sonne (in de buurt van Sanon) kan je pad naar boven lopen naar eindpunt kabelbaan uit Ortisei.

Bus naar beneden, is niet meer frequent, maar bestaat nog wel, zie schema dat je bij VVV kunt halen (in Compatsch, houten huisje naast paarden)

De Seiseralm is de grootste Alpenhoogvlakte met fraaie vergezichten. Vanuit het terras van ons kondominium zie je de Platt- en Langkofel en het Sella Massief. Hier wil je nooit meer weg.